Lugn påsk



    -"Så denn ja", som dansken brukar säga.
    Nu är påsken snart över för den här gången.
    Här har vi tagit det lugnt och nästan bara varit.
    Lite påskpyssel blev det förstås.
    Jag har hantverkat och fixat en del smått och gott inför sommaren och
    istället för blommor gav vi ....


    dottern med familj tomma äggskal att hänga upp någonstans, vilket också gjordes, när vi
    for dit på middag under påsklördagen. 
    Nu hänger de små vackra äggen i spjället och håller sällskap med strutsägget i deras fritidshus


    Innan påskmiddagen pysslade vi med olika saker. När vi andra målade ägg, hönor och tuppar,
    spelade Timothy och Uffe 3-dimensionellt luffarschack. Timothy vann !
    Den här gången...


    Påsken i år har varit kall, både nätter och dagar. Lite snö har fallit och
    påskfjädrarna i enen vid trappan har blivit pudrade och fina.


   Våra "ekorrkycklingar" har hållit värmen. Ibland tror jag att de förbrukar mera energi än vad de
   lyckas ta in. Melodin tycks vara att hålla full fart hela tiden.



   Imorgon är det åter vardag.
   Skönt är det också.

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Gunnel sa…
Så påhittig du är. Det första gången jag ser knappägg. D är verkligen vackra, och passar att ha hängande fastän det inte är påsk. Ha det så mysigt med barn och barnbarn.
Tack Gunnel!

Har man tomma ägg och mycket knappar så händer det! :)
Nu har barn och barnbarn dragit vidare mot Sverige igen. Imorgon är det vardag, jobb och skola som gäller.
Men du vilka söta ekorrar! Är det ett par tro? Som kan få små ekorrbebisar så småningom??? Jag har en ekorre här, första året den hittat hit. Är så glad över honom, tror det är en han...
Ja nu hoppas vi på lite värme till alla och envar...
Kram från pörtet
Vi har många ekorrar här och de här två följs alltid åt. Få se vad som sker? Vi bestämmer oss för töväder och solsken nu eller hur Paula! Med kvinnokraft får vi SMHI att bli förvånade. Vi vänder på allt som ser ut som kallt och nederbörd nu!
Kram från stenlådan!
Vilken trevlig idé att göra äggknippen och hänga upp! Här blev det inget påskpysslande i år och det känns lite konstigt, men jag ska ta igen det nästa år.
Verklig lyxrestaurang du ordnat åt ekorrarna och de lär nog behöva extramaten i kylan. Fåglarna här äter mer nu än de gjort på hela vintern och fullt krig är det ibland vid automaten.
Ha det så gott
/Anette
När äggskalen är vackra kan jag bara inte låta bli att ta vara på dem. De är en prydnad i sig själva, helt naturligt.
Jag är just på väg att inhandla mera fågelmat, det går verkligen åt nu och undra på det så kallt som det är.
Ha det så gott du med Anette!
Karin
Marina sa…
Det var väldigt längesedan jag blåste ägg och använde skalen till att göra påskpynt, men nu blev jag lite sugen så nästa påsk kanske... Fina äggknippen var du gjort!
Det hör inte till vanligheterna att jag gör det jag heller, men när vi fick ett fack ägg från vänner, vars olika hönsarter hade värpt för första gången, då äggen är lite mindre, kunde jag bara inte låta bli. De tomma äggen har väntat på detta sedan i maj i fjol. Lika ovetande om sitt öde som jag har varit men plötsligt så händer det! Tack Marina!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio