måndag 12 juni 2017

Skylt


 Gemsweeklyphotochallenge

Sanna Susanne ger oss ordet skylt att ge fri tolkning
med foton till under den här veckan
(På hennes sida hittar du alla som deltar.)

Jag har inte varit med på ett tag i det här temat
men när jag sneglade bakåt i min blogg så blev jag nästan förskräckt
över hur mycket vår och försommar det har handlat om ett tag, ja, några veckor.
Så nu bryter jag vardagslunken och "hänger"
upp några skyltar istället.


I Dirmstein, Tyskland



På Rhodos


På Madeira (Lido)


I Skåne


Det här är rena grekiskan 😉 På ön Symi
 

  Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

24 kommentarer:

  1. Skyltar är kul.
    Du har hittat några trevliga och roliga. Inte för att jag förstår grekiskan så tur att det finns både engelska och bilder. ;)
    Det grekiska alfabetet är vackert tycker jag men helt annorlunda givetvis mot vad vi är vana vid.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekiskan är verkligen rena hebreiskan. ;)
      Fullständigt obegriplig när man inte har läst språket, annat än vissa ord som finns i svenska ordförrådet, som alfa och beta etc. Men att skriva på grekiska....inte en chans. :)
      Ha det gott du med Anne-Marie!

      Radera
  2. Härliga skyltar du hittat under era resor! Den grekiska är lite svår att tyda ... ja, som sagt - rena grekiskan faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Ja, grekiska är rena grekiskan eller om så, hebreiskan. Som man brukar säga.

      Radera
  3. Kul och annorlunda skyltar. Den sista får man väl använda fantasin till för att kunna tyda. Tur det fanns med lite bilder. Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte att jag hade samlat på mig några skyltar. De kom väl till pass just nu. Ha det bra du med Gunnel!

      Radera
  4. Härligt hängda skyltar - internationella därtill, skön samling. Kom att tänka på Teodor Kallifattides som vid inskrivningen till universitet visar upp sina grekiska betyg för kvinnan som ska skriva in honom - hon utbrister: Det här är ju rena grekiskan! TF blir glad, så härligt att någon kan grekisk här i Sverige.. glädjen blev kort! Min favorit blir headern :-)
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns ett tv-program där Teodor K. berättade om just det du beskriver om det grekiska betyget. En härlig sannsaga.
      Tack för titten in Tove! <3

      Radera
  5. Kul med en rundresa i skyltarnas värld! Den från Madeira är då fart och fläkt över, blir nästan danssugen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Violen, är man på Madeira så rycker de en med sig i dansens virvlar. Det brukar var riktigt roligt :)

      Radera
  6. Trevlig skylttripp runt en del av världen.
    Tyska grodan kan man inte låta bli att le med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Beppan!
      Ja, den grodan gör också mig glad! :)

      Radera
  7. Hej, jag är nog lite miljöskadad just nu, för när jag läser din blogg så fastnar min blick på ett stoort grod-leende!
    Klart att man bloggar om vår och sommar när det är det, och fort går det över också så det är lika bra att passa på. Jag har inte suttit utomhus en endaste kväll, skulle behöva en pensionärskuvös (inglasad altan) för om det inte blåser orkan så äter myggen upp en. Angående tandis så kan jag berätta att efter skilsmässan har jag varit tvungen att tuffa till mig en hel del då jag inte har någon att hänga upp tillvaron på...förvånad och chockad är jag själv, tänk vad man kan när man fyllt sextio...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har knappt varit sådana kvällar som man har kunnat sitta ute på ännu. En pensionärskuvös låter behändig och bra. Kanske jag ska tänka om när det gäller växthusanvändningen här? ;)
      Oj, vad man kan när man måste! Mycket mera än man själv tror många gånger. Ha det fint i pörtet! <3

      Radera
  8. Du har verkligen knaprat skyltar från många av jordens hörn. Den där tysk-grodan är nog av ett annat släkte än den norrländska jag fotat. Men en aning gladare, kanske. Datakillen från Rhodos tyckte jag riktigt synd om. Han har det inte lätt men folklore dansarna verkar ha skoj. Fin skyltkavalkad
    hälsar Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag råkade ha några olika skyltar i arkivet.
      Tack Barbro!

      Radera
  9. Fina skyltar!
    Jag har några skyltar jag kunde fota. Utanför en skrubb, t ex Akta er för ras... Jag ska faktiskt visa dem.
    Ha en fin sommardag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Trots att det ju inte är min förtjänst att de är fina skyltarna.
      Ja, visa dina skyltar!
      Detsamma! <3

      Radera
  10. Vilka roliga skyltar du hittat. De där folkdansarna ser mest galna ut :). Hästskylten nästan lite tragisk, har de försökt sudda ut hästarna allt eftersom de gått bort eller...??? Den grekiska är verkligen skoj, e stor stop-skylt borde funka lika bra som den eller??!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Folkdans-skylten gör mig alltid lika glad och är man med när de dansar så bjuder de gärna upp.
      Tror att det är väderleken som gör hästskylten suddig. Det är grå november när bilden togs. Du har rätt, en stor stopskylt skulle fungera lika bra, kanske bättre.

      Radera
  11. Jättefina skyltar! Mycket konstnärlig Fadoskylt.
    Önskar dig en skön fortsättning på helgen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma Ingrid! <3

      Radera
  12. Helt underbara skyltar !!!!!! :)

    SvaraRadera